Carta 38

De: Joan Palet i Vilaró
Per: Tots els Grups Parlamentaris
Data: 9 febrer de 1999


Vaig assistir a una sessió plenària en la qual es discutia el text articulat de la llei de pressupostos d´enguany. La veritat és que vaig sentir vergonya aliena.La impressió que em vaig emportar és que els representants del poble català són uns dropos i uns irrespectuosos. Per començar la sala no era gaire plena tret de quan s´havia de votar, moment en el que tots els diputats entraven; conscient que la feina d´un parlamentari no consisteix només en assistir al Ple, em pregunto què feien els senyors diputats que hi eren i no eren els encarregats d´aquella part de la llei -per tant, no entenien sobre el què es debatia. Ràpidament em vaig adonar del què feien: un llegia El Mundo Deportivo, un altre feia una becaina, dos -un del PP, l´altre d´IC-EV- es feien brometes d´un costat a l´altre de l´hemicicle, quatre o cinc estaven de tertúlia, altres parlaven per telèfon,...En fi, si no els interessa o no saben de què va el debat, que s´ocupin de la segura feina que tenen, ja que per alguna cosa cobren dels ciutadans -i bastant bé, crec-; i si no, que com a mínim guardin les formes i no ignorin ostentosament.


Respostes:

  • Ignasi Riera i Gassiot
    Grup Parlamentari d'IC-EV
    10 de febrer de 1999

    Benvolgut senyor Javier Palet i Vilaró

    Li seré franc: el seu em sembla un comentari untat de demagògia.

    Un llarguíssim debat de pressupostos és possible perquè abans tots els grups de l'oposició els han estudiat i hi ha presentat, en el cas dels pressupostos del 99, prop de dues mil esmenes. Al mateix temps, els diputats i diputades que donen suport al govern se les han estudiat, les dues mil esmenes per rebatre-les o contradir-les.

    Ah!. I la majoria de les esmenes han estat fruit d'hores i hores de consultes amb els sectors afectats; de reunions al darrer racó de Catalunya, de consultes tècniques, de comprovacions i més comprovacions....

    El Parlament funciona amb grups parlamentaris. I en el si de cada grup, una diputada o un diputat representa cada tema i defensa cada esmena. Tant l'escandalitza si la resta assisteix relaxada a un debat on cadascú ha posat la seva confiança en una companya o en un company del seu grup?

    Sí que estic d'acord en un punt: "El Mundo Deportivo" no és la lectura més excitant... per a un debat de pressupostos.

    Atentament

    Barcelona, 9 de febrer de 1999

    Ignasi Riera i Gassiot
    Diputat d'IC-EV al Parlament de Catalunya


  • Xavier Guitart i Domènech
    Grup Socialista al Parlament
    19 de febrer de 1999

    Benvolgut Senyor,

    Comentaris com el que vostè fa respecte a l'actitud de diputades i diputats en els Plens del Parlament els hem pogut llegir i escoltar també en altres ocasions en els medis de comunicació, en més d'una ocasió.

    En relació doncs al seu escrit, permeti que des de la meva condició de diputat, li faci alguna observació.

    En primer lloc, agrair-li el seu interès en fer-nos saber el seu punt de vista i el seu interès per l'activitat del Parlament.

    En segon lloc, el funcionament de l'activitat del Parlament i dels grups parlamentaris no és massa conegut pel conjunt de ciutadanes i ciutadans i això, òbviament, no és pas culpa de vostès sinó probablement nostre.

    Però en qualsevol cas, li puc assegurar, que l'activitat, el treball dels diversos grups parlamentaris i de cadascuna de les diputades i diputats del Parlament és intens més enllà de conductes aïllades que poden ser objecte de reprovació. Probablement quan s'aprovi el nou Reglament del Parlament, del qual en nom del meu grup en sóc ponent, això que li explico serà més fàcil perquè els nous mecanismes reglamentaris permetran què conegui per vostè mateix això que ara intento comunicar-li. Em refereixo en concret, entre altres innovacions, a la possibilitat de que el treball de les comissions sigui obert al públic i no com ara, que roman tancat. Això només i altres mesures explicaran coses que ara no són tan entenedores.

    De totes maneres, insisteixo, gràcies pel seu interès i prenem nota de millorar aspectes que vostè ben certament nota.

    Cordialment,

    Xavier Guitart i Domènech


  • Jordi Portabella
    Grup Parlamentari d'ERC
    25 de febrer de 1999

    Sr. Joan Palet,

    En línies generals tens raó però hi ha uns matisos que tindries que tenir en compte. En primer lloc, el debat articulat als presupostos ve precedit per dos debats més, un d'esmenes que es veu en Comissió i un de debat general. El fet que sigui la tercera vegada que es vegin més o menys les mateixes esmenes tot i que presentades en diferents punts de la llei de pressupostos fa que aquest es devalui. Això no treu que hi hagi una actitud per part de diversos diputats -en els quals no incloc ni excloc a ningú- que no és la més adequada.
    Comparteixo Parlament com a la resta de Parlaments del món és poc reeixida perquè pesen més els escons i pertant l'artimètica; que no els arguments i pertant els aspectes qualitatius. No és un problema de fàcil solució perquè és un problema d'actituds, i les actituds són individuals, per això és un error generalitzar-ho.
    D'altra banda, en aquests moments en el Parlament de Catalunya s'està procedint a una reforma dels estatuts interns de la Cambra per mirar de corregir algunes d'aquestes circumstàncies que fan que el Parlament no gaudeixi de bona imatge, ni d'una activitat quecorrespongui a les necessitats de la societat.
    No es pot escapar tampoc que al Parlament de Catalunya hi ha un problema competencial, és a dir, que algunes de les coses més importants d'incidència a la ciutadania no es deicideixen aquí sinó a Espanya i això també devalua el nostre Parlament.

    Salut i força

    Jordi Portabella
    Portaveu adjunt del G.P.


  • Vinyet Panyella
    Grup Parlamentari de CiU
    1 de març de 1999

    Sr. Javier Palet

    Senyor,
    Hem rebut la seva carta de 9 de febrer, en la que ens fa avinent la seva impressió després de l'assistència a una sessió del debat de pressupostos. Lamentem la impressió que ens transmet, així com també el to amb què la seva carta s'expressa. Amb tot, volem fer-li avinent que el treball parlamentari es porta a terme no només des de l'Hemicicle, sinó també en altres dependències del Parlament, i que sovint, els membres dels grups parlamentaris aprofiten la celebració de sessions plenàries per realitzar les gestions pròpies de la seva comesa, com són, entre altres, reunions de treball, trobades amb persones o col.lectius o gestions relatives a ltes tramitacions. Això fa que de vegades no es trobin permanentment al Saló de Sessions de la Cambra.
    En darrer terme, voldríem fer-li constar que el nombre d'iniciatives parlamentàries realitzades i en tramitació de la present legislatura dóna compte, amb escreix, de la feina que el Parlament de Catalunya porta a terme en favor de la ciutadania del nostre país.
    Atentament,

    Vinyet Panyella
    diputada per Convergència i Unió.


    Democràcia.Web